• Метод символдрами
  • Навчання символдрамі
  • Викладачі

Logo

Navigation
  • Головна
  • Метод символдрами
  • Товариство
    • Про товариство
    • Новини
    • Молоді спеціалісти
  • Навчання
    • Навчання символдрамі
    • Навчальна програма
  • Викладачі
    • Викладачі
    • Іноземні фахівці
  • Конгрес 2022
  • Контакти

Символдрама – лагідні ліки для дитячої душі

By Христина Турецька | on 15 Квітня, 2014 | 0 Comment
Навчання Статті

Notice: Undefined index: juiz_sps_order in /var/www/clients/client42/web75/web/wp-content/plugins/juiz-social-post-sharer/inc/front/buttons.php on line 302

Символдрама – це метод глибинно-психологічно орієнтованої психотерапії. Метафорично його називають “психоаналізом за допомогою образів”, методом “сновидінь наяву”, а офіційно – кататимним переживанням образів чи кататимно-імагінативною психотерапією*.

З-поміж відомих на сьогодні приблизно 15 напрямків психотерапії, які застосовують роботу  образами, символдрама  є методом, найглибше опрацьованим, систематизованим і чітко організованим у технічному плані.

При проведенні психотерапії за методом  символдрами реалізується принцип спонтанного і вільного розвитку образу. Основу методу складає вільне фантазування в формі образів, уявлення динамічних картин на задану психотерапевтом тему (так званий, „мотив”). Уявляючи образи, пацієнт розповідає психотерапевтові про свої переживання. Психотерапевт ніби супроводжує пацієнта в образі, виконуючи при цьому також скеровуючу, підтримуючу, контролюючу функції. Інтервенції психотерапевта зводяться до необхідного і достатнього мінімуму. Метою психотерапії є створення сприятливих умов для максимально вільного розгортання внутрішніх образів і власних символів пацієнта.

Ще Х.Зільберер на зорі розвитку психоаналізу показав, що спонтанним імагінаціям притаманним “аутосимволізм”. Аутосимволічні імагінації кореняться в несвідомих і передсвідомих областях емоційного життя. А Кречмер підкреслював, що в оптичних імагінаціях (спонтанне “мислення кінокадрами”) повторюються закономірності сновидінь, – зокрема, особливості первинного процесу, за З.Фрейдом, – зміщення і згущення. Тому з психологічної точки зору символдрама близька до проективних тестових методик і її можна вважати також формою проективного самопредставлення.

Відомо, що наші спонтанні нічні сновидіння нерідко виконують аутопсихотерапевтичну функцію через символічне представлення проблеми і символічне ж її розв’язання; подібну властивість мають і довільно викликані образи, які також базуються на особливостях первинного процесу.

Творцем методу символдрами є німецький психотерапевт професор, доктор медицини Ханскарл Льойнер (1919-1996). Розпочавши експерименти з вивчення глибинно-психологічної символіки (у тому числі – символіки сновидінь) в 1948 році, Льойнер звернув увагу на несподівано високий психотерапевтичний ефект методу, отриманий у процесі проведення регулярних сеансів з невротичними пацієнтами. Після шести років роботи, в 1954 р., з’явилася перша програмна публікація, в якій Х.Льойнер назвав метод Експериментальним кататимним переживанням образів. А основні положення і принципи цього методу разом з результатами психотерапії були викладені в 1955 р. в роботі “Клінічний метод психотерапії”.

За порівняно короткий час символдрама довела свою високу ефективність і надійно зайняла своє місце в практиці психотерапії. На сьогодні вона знаходиться в ряду психотерапевтичних методів, які, зокрема, в Німеччині, Швейцарії, Австрії оплачуються через систему страхової медицини.

Теоретичним підгрунтям символдрами є класичний психоаналіз З.Фрейда, його наступний розвиток в працях Х.Когута, О.Кернберга, М.Кляйн та ін. Важливими для КПО є також аналітична психологія К.Г.Юнга, екзистенційний аналіз тощо.

У символдрамі успішно і несуперечливо поєднались переваги багатого спектру психотерапевтичних технік, які традиційно займають полярне положення в світі психотерапії: класичний та юнгіанський аналіз, поведінкові та гуманістичні психотерапевтичні напрями, когнітивна та арт-терапія.

При проходженні психотерапії за методом символдрами відпрацювання пацієнтом більшості проблем відбувається на символічному, емоційному рівні і, здебільшого, не потребує інтерпретації уявного матеріалу, що є особливо важливим при роботі з дітьми, для яких аналіз власного життєвого досвіду часто є неможливим, оскільки в дитини рефлексія лише починає формуватися. Другим позитивним моментом психотерапії за методом символдрами є „казковість” і естетичність самої техніки роботи, що так позитивно і природно сприймається дітьми, а також робота з малюнком*, яка дуже імпонує дітям. Більш того, – цілісне, природнє поєднання всіх складових символдрами: уявлення образу, його вербалізація, повторне обговорення своїх переживань в образі, створення малюнка  на тему образу і наступна робота з малюнком, – як жодна інша техніка, дає можливості багатократного – ніби за спіраллю – пропрацювання певної проблематики як на образному, символічному, так і на вербальному рівнях; як в емоційному, так і в когнітивному плані, задіюючи при цьому ділянки і механізми і лівої, і правої півкуль, а також активізуючи роботу комісур (як це було виявлено при ЕЕГ-дослідженні).

Пропрацювання проблеми в символдрамі відбувається багаторазово: на стадії попередньої бесіди і біографічних спогадів; в образі – на невербальному підсвідомому, емоційному, символічному рівні; в наступному обговоленні образу за спеціальною схемою – через вербалізацію образів і переживань; через створення малюнка і механізми арт-терапії, а також внаслідок аналізу матеріалу малюнків. Цей рух “по спіралі”, з залученнях вербальних і невербальних механізмів, емоційних переживань і раціонального аналізу, через створення власного продукту – образних картин і малюнка, – дозволяє на протязі короткого часу прицільно і концентровано пропрацьовувати конфліктну проблематику чи надолужувати ранні дефіцити.

Застосовуючи методи, техніки і режисерські принципи символдрами, можна працювати з казкою, сновидінням, денними фантазіями пацієнта; їх можна дуже вдало поєднувати з ігровою терапією, психоаналітичними бесідами, застосовувати в роботі з кататимними предметами, комбінувати з sandplay-терапією тощо.

 

При проведенні психотерапії за методом  символдрами реалізується принцип спонтанного і вільного розвитку образу. Основу методу складає вільне фантазування в формі образів, уявлення динамічних картин на задану психотерапевтом тему (так званий, „мотив”). Уявляючи образи, пацієнт розповідає психотерапевтові про свої переживання. Психотерапевт ніби супроводжує пацієнта в образі, виконуючи при цьому також скеровуючу, підтримуючу, контролюючу функції. Інтервенції психотерапевта зводяться до необхідного і достатнього мінімуму. Метою психотерапії є створення сприятливих умов для максимально вільного розгортання внутрішніх образів і власних символів пацієнта.

При роботі в образі захисні механізми психіки стають менш жорсткими, а то й взагалі “знімаються”. Внаслідок цього легше долаються внутрішні опори і швидше відбувається вихід на базову проблему чи конфлікт. Все це дозволяє, з одного боку, проводити психотерапію швидше й ефективніше. З іншого боку, розв’язання проблеми на символічному рівні часто полегшує пацієнтові страждання, якими супроводжується усвідомлення проблеми і її пропрацювання на рівні свідомості. Крім того, такий підхід не вимагає достатнього рівня рефлексії, що є особливо важливим при роботі з дітьми.

Проходячи психотерапію за методом символдрами, пацієнт не тільки звільняється від симптому, а ще й отримує глибинний досвід самостійного подолання своїх труднощів і конфліктів. Завдяки динаміці образів, цей досвід стає внутрішнім надбанням, вкладом у процес структурування особистості і диференціювання его-функцій.

Зокрема, дитина, подолавши за допомогою  символдрами свої труднощі і проблеми, отримує цінний досвід душевного росту, свого роду – ініціацію, і вчиться сприймати своє „Я” як активне перетворююче начало. Дітям, над якими надмірно домінують контролюючі, батьківські об’єкти,  символдрама дає ефект звільнення творчої спонтанності. Цей ефект творчого пробудження дитини підсилюється ще й тим, що в процесі роботи за методом символдрами пацієнт переносить плоди своєї уяви на папір – створює малюнок на тему уявленого в образі.

Нерідко надмірні виховні зусилля батьків призводять до того, що в дитини формується так зване „фальшиве Я”, а „істинне Я”, не прийняте зовнішнім світом, витісняється в глибини підсвідомого. Іноді вийти на контакт і взаємодію із справжнім Я дитини можна лише через звертання до її внутрішньої символіки, що дозволяє зробити  символдрама.

Зрозуміло, що психотерапія дітей і підлітків за методом символдрами має свої особливості, а також спеціально розроблені мотиви і поетапні програми. Так, є мотиви, що дозволяють пропрацьовувати травму народження. Є групи мотивів, що допомагають дитині сепаруватися від батьків, звільнитися від домінуючого імаго матері чи батька, здобути автономність, самостійність, впевненість у власних силах, зміцнити базову довіру до світу.

Психотерапія дітей неможлива без встановлення певних взаємовідносин також і з сім’єю маленького пацієнта. Більш того, як вказує багато дитячих психотерапевтів [ ], зусилля психотерапевта можуть бути зведені нанівець, якщо в сім’ї дитина постійно наражатиметься на одні й ті ж негативні фактори.

Другим моментом, що вказує на необхідність залучати дорослих членів сім’ї (насамперед, – батьків) до співпраці з терапевтом, є той відомий факт, що невротичні симптоми дитини є дзеркальним відбитком сімейної ситуації чи проблем когось із батьків. А нерідко трапляється і так, що за зверненням батьків до дитячого психотерапевта стоїть бажання розібратися у власних проблемах, що тягнуться з дитинства і своєї батьківської сім’ї.

Психотерапевтичні методи роботи з дітьми і підлітками традиційно орієнтуються, насамперед, на ігрові техніки і розмовну терапію. Перевагою першої є те, що за допомогою гри психотерапевт отримує різноманітну інформацію про позасвідомі конфлікти, страхи, невротичні установки дитини, про соціальну ситуацію і стосунки із значущими дорослими, Крім того, під час гри дитина може спонтанно знаходити вирішення своїх проблем, навіть не вдаючись до їх вербального тлумачення.

Проте, в роботі із старшими дітьми і підлітками ігрова терапія втрачає свою ефективність, і важливого значення набуває розмовна терапія. При цьому значною мірою губляться притаманні грі символізм і емоційна складова. Як наслідок, у розмовній терапії дітей часто залишається нерозкритою глибинна, неусвідомлювана проблематика. Механізми психологічного захисту і опору не допускають до свідомості позасвідомі конфлікти і страхи. Крім того, зокрема, дитячому психоаналізу притаманні свої труднощі і проблеми, на які вказувала ще А.Фрейд.

В таких випадках – при роботі з дітьми, починаючи з 7-8 років, і підлітками – добре зарекомендувала себе психотерапія за методом символдрами, яка дозволяє, з одного боку, працювати з глибинною проблематикою, враховуючи водночас динаміку усвідомлюваних і неусвідомлюваних механізмів психологічного захисту і опору. Крім того, як уже вказувалось, метод символдрами дозволяє пропрацьовувати конфлікти на символічному рівні, без необхідності їх усвідомлення. Таким чином, символдрама  вдало заповнює нішу між ігровими і вербальними методами психотерапії, вдало поєднуючи переваги обидвох.

Символдрама дуже вдало заповнює собою той вакуум психотерапевтичних технік, який відчувають психотерапевти при роботі з дітьми латентного віку та підлітками. Ігрові техніки в роботі із старшими дітьми втрачають свою ефективність, і важливішого значення набуває розмовна психотерапія. Проте, у випадку роботи з дітьми розмовні та аналітичні методи роботи наштовхуються на деякі труднощі, основними з яких є недостатність саморефлексії та втрата емоційної складової, яка супроводжувала ігрову терапію.

Символдрама також займає проміжне положення між техніками пситотерапії, спрямованими виключно на подолання симптомів, і методами, які претендують на кардинальну зміну особистості (зокрема, психоаналізом). І в цьому випадку символдрама може застосовуватися як в тому, так і в другому випадку (з підключенням психоаналітичних бесід і аналізу отримано образного матеріалу).

Як дидактично, так і в терапевтичному плані, символдрама ділиться на три ступені: основний, середній та вищий. Кожний ступінь має свої основні принципи та ідеї, свої так звані стандартні мотиви, техніки і режисерські принципи.Зокрема, основний ступінь, який застосовується найчастіше і без проходження якого перехід на вищі ступені допускається лише в окремих виняткових випадках, є максимально безконфліктним. Основна його ідея – інтеграція різних частин і комплексів нашого “Я”. Для середнього і вищого ступенів характерна концентрація довкола конфлікту, нагнітання емоційної напруженості з метою глибокого пропрацювання проблеми. Мотиви і техніки цих двох ступенів призначені, насамперед, для роботи з агресією, сексуальними та екзистенційними проблемами.

Найчастіше застосовуваний основний ступінь передбачає роботу з ландшафтними мотивами, які ніби філогенетично повертають пацієнта до його витоків – до симбіотичного зв’язку людства з природою, що уособлює матір. Мотиви основного ступеня дають можливість отримати так зване, ресурсне підживлення через символічне задоволення архаїчних базових потреб кожної стадії розвитку дитини (насамперед, – нарцисичних, оральних, подекуди – анальних та едіпальних). Саме мотиви основного ступеня максимально сприяють контрольованій терапевтичній регресії пацієнта – “регресії задля прогресії”.

Основний ступінь в силу своїх особливостей найкращим чином пристосований для роботи з дитинством пацієнтів. Ця остання особливість вигідно вирізняє символдраму серед інших методів психотерапії, зокрема, тоді, коли мова йде про маленьких пацієнтів. Основний ступінь є максимально неінтервентним для пацієнта, що, крім терапевтичного ефекту, дає  психотерапевтові ще й багатий проективно-діагностичний матеріал, що дозволяє швидше вийти на глибинну суть проблеми чи конфлікту.

Описуючи переваги символдрами як психотерапевтичного методу, варто зазначити, що, порівняно з іншими терапевтичними техніками, вона дає три ефекти:

1)      усунення симптомів, розв’язання проблеми, подолання актуального конфлікту;

2)      так зване, „задоволення архаїчних потреб” – як усунення ранніх дефіцитів та ущербов, що є особливо важливим при роботі з психосоматичними захворюваннями та соматоформними розладами; саме ця складова символдрами дає можливість пацієнтові отримати додатковий життєвий ресурс чи надолужити те, що було недоотримане в дитинстві;

3)      креативне розширення – зростання творчого, зокрема, – адатпивного потенціалу клієнта, розвиток його особистоті.

 

Сучасний дитячий психотерапевт Гюнтер Хорн виділяє наступні переваги методу символдрами, зокрема, у роботі з дітьми.

  1. Символдрама, певною мірою, закриває прогалину між ігровою і розмовною психотерапією дітей і підлітків, компенсуючи їх недоліки і ефективно використовуючи їх переваги.
  2. Символдрама дає дитині можливість розібратися зі своїми конфліктами і проблемами на символічному рівні, тим самим дозволяючи обійтися без інтелектуальної, раціональної інтерпретації проблеми, до якої дитина може бути не готовою.
  3. Очевидно, нема іншого методу психотерапії дітей і підлітків, який настільки оптимально враховував би нарцисичні переживання дитини, величезну важливість яких для процесу психотерапії показали дослідження Х.Когута і О.Кернберга. Діти з психічними порушеннями і невротичними розладами часто переживають нарцисичні страждання, коли виявляються неспроможними у порівнянні їхніх здібностей, можливостей, досягнень з успіхами інших дітей. Ця проблема вирішується лише в імагінативній психотерапії, в ході якої дитина може дозволити собі уявити на рівні фантазії нарцисично зумовлені переживання власної “грандіозності”.
  4. Завдяки особливій пластичності методу символдрами,

Курс психотерапії за методом символдрами складає, здебільшого, 8-15 сеансів, у складніших випадках – до 30-50. Однак, суттєві покращення настають уже після декількох перших сеансів – аж до того, що іноді один сеанс може позбавити пацієнта від хворобливого симптому чи розв’язати актуальну проблему, – зокрема, приклади „чудесних зцілень” дає так звана „кататимна гідротерапія”.

Частота сеансів складає від 1 до 3 сеансів на тиждень, середня частота – 2 сеанси.

Тривалість сеансу – близько 50-60 хвилин; тривалість самого представлення образів залежить від віку дитини і може коливатися від 5-20 – до 20-40 хвилин.

Мрія засновника цього методу, німецького психотерапевта Ханскарла Льойнера (1919 – 1986), про те, що символдрама як техніка, що ґрунтується на емоційному і образному переживанні, буде особливо прихильно прийнята слов’янською культурою, успішно реалізується на практиці. КПО дає можливість звернутися до розв’язання внутрішніх проблем та конфліктів, опираючись, насамперед, на філогенетично давнішу і емоційно насичену мову образів і символів.

На теренах України символдрама з’явилась у 1996 році і на сьогодні є доволі широко представленою в різних її регіонах. Міжнародне товариство КПО має свої осередки в Києві, Харкові, Одесі, Львові, Запоріжжі, Кривому Розі. В цих містах працюють доценти і навчаючі терапевти за методом символдрами, проводяться семінари в рамках програми підготовки психотерапевтів, здійснюється навчальна терапія, відбуваються супервізії. Дипломи психотерапевтів за методом символдрами  видаються Гьоттингенським інститутом символдрами  і визнаються всіма країнами Західної Європи та Америки (зокрема організацією ЕАР).


*              „Кататимний” у перекладі з грецької означає „емоційно зумовлений”; отже, КПО – „емоційно зумовлене переживання образів”.

*              Можна сказати, що символдрама ніби увібрала в себе ще один метод психотерапії, який гарно працює власне з дітьми, – арт-терапію.

О.М.Сапіжак, навчаючий терапевт МТ КПО, голова Львівського товариства символдрами.

Share the post "Символдрама – лагідні ліки для дитячої душі"

  • Facebook
  • X
Share this story:
  • tweet

Tags: дітипсихотерапіясимволдрама

Recent Posts

  • Новий набір на навчальний проект “Психотерапевт за методом символдрами”

    11 Травня, 2021 - 0 Comment
  • Новий набір на Символдраму з жовтня 2019 р.

    15 Серпня, 2019 - 0 Comment
  • ХХ Міжнародна науково-практична конференція з символдрами «Сексуальність і сімейні відносини в сучасному світі в дзеркалі символдрами» у м. Кишинів

    9 Липня, 2019 - 0 Comment

Related Posts

  • Семінар Т6. Робота з перенесенням і контрперенесенням в аналітичному процесі і символдрамі. Робота з опором

    5 Березня, 2017 - 0 Comment
  • Вийшов новий випуск журналу “Символдрама”

    15 Квітня, 2014 - 0 Comment

Author Description

avatar

No Responses to “Символдрама – лагідні ліки для дитячої душі”


Notice: Undefined variable: user_ID in /var/www/clients/client42/web75/web/wp-content/themes/magazon/comments.php on line 48

You must be logged in to post a comment.

Недавні записи

  • Новий набір на навчальний проект “Психотерапевт за методом символдрами”
  • Новий набір на Символдраму з жовтня 2019 р.
  • ХХ Міжнародна науково-практична конференція з символдрами «Сексуальність і сімейні відносини в сучасному світі в дзеркалі символдрами» у м. Кишинів
  • Запрошуємо у психотерапевтичну групу за методом символдрами
  • Семінар Ульріха Заксе «Символдрама в роботі з межовим рівнем організації особистості» у Львові

Категорії

  • Методологія
  • Навчання
  • Огляди
  • Події
  • Статті

Позначки

OPD Євромайдан Вільке Заннвальд Львів ПТСР Райхманн Руст Сазонова Фільц волонтерство допомога допомога учасникам АТО діти журнал лекція навчання новини психотерапія підлітки семінар символдрама символдрами супервізія тренінг

Архіви

Avatars by Sterling Adventures

.

.

Розкажіть друзям про нас!

Share the post "Символдрама – лагідні ліки для дитячої душі"

  • X
  • Facebook
  • LinkedIn

Логін

  • Увійти
  • Стрічка записів
  • Стрічка коментарів
  • WordPress.org
  • Home
  • Privacy Policy
© 2014-2020. All Rights Reserved. symboldrama.lviv.ua